Тема уроку: Складні речення із сурядним і підрядним зв’язками.
Навчальна мета: Поглибити вивчений матеріал про складне речення , розширити знання про складне речення з сурядним і підрядним зв’язками. Повторити не з дієприкметниками.
Виховна мета: Поглиблювати , вдосконалювати моральні якості людини через нородно-традиційне світосприймання.
Розвиваюча мета: Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: індивідуальні картки, схеми..
Виховна мета: Поглиблювати , вдосконалювати моральні якості людини через нородно-традиційне світосприймання.
Розвиваюча мета: Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: індивідуальні картки, схеми..
Народознавча хвилинка. Із народного календаря.
29 лютого – день Касяна. Він випадає один раз на чотири роки, тобто на високосний , вважається нещасливим днем. З цього приводу побутує легенда.
Якось Касян та Микола йшли в церковних справах , зодягрувши білі ризи . Дорогою вони зустріли
бабусю , що загрузла в багнюці.
Микола і каже:
- Давай, Касяне, допоможемо старенькій.
- Я не можу, - відповів попутник. – Мої ризи забрудняться...
Миколай тим часом допоміг бабусі вибратись з болота, але при цьому замастив свою одіж . Йдуть обоє
мовчки , коли це їм назустріч вийшов Бог і питає:
- Чого це в тебе , Миколо, брудні ризи?
- Там , дорогою загрузла бабуся , - відповів,- то я рятував її.
- А в тебе чому чисті? – звернувся до Касяна.
- А я не побажав бруднити.
- Гаразд, - відповів Бог, - якщо ти злегковажив святу заповідь – допомогти людям у біді , то пам’ятати тебе будуть раз на чотири роки , а Миколая за його добрий вчинок відзначатимуть двічі на рік!
Справді-бо , Касянів день припадає тільки на високосний рік , то Миколая святкують щороку два рази- весною і взимку.
Відтак вважається , що Касян спонукає на нестачу кормів і падіж худоби.
Загалом образ Касяна , за народними уявленнями, не вельми привабливий . Не випадково ж на похмуру людину казали: „Чого ти Касяном дивишся?” Він символізував надмірно сердитого і немилосердного чоловіка з довгими до колін бровами , віями та бородою , за якими нікого не бачить протягом трьох літ.
Четвертого року брови піднімаються , і зле тому , на кого він подивиться: на людей – їм горе , на скот – на нього падіж.
Вважалося, що той , хто народився 29 лютого, буде нещасливим. „Касян оком глянув, - відгукувались про таких, - не буде з нього рожденного добра.”
Люди в цей день намагались не вставати з ліжка до схід сонця і не виходили на вулицю, щоб „Касян не глянув своїм зором”, а також не працювати , аби не розгнівати немилосердника.
Якщо на Касянів день багато снігу , то буде велика повінь.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Індивідуальні картки.( Попередній урок)
- Синтаксичний розбір речення (з присудком = не + дієприкм.)
На лугах трава не кошена , у полях красуються жита.(П.Воронько)
- Диктант з коментуванням (не з дієприкметниками).
Нестихаючий шум, несказані слова, невипите молоко, ненамальована картина, нерозкриті обійми, нечуваний, не позичені, а власні; давно не бачені місця; не зжаті, а скошені; не побілені , а пофарбовані.
- Перевірка домашньої вправи вибірково.
- Зв’язна розповідь учня про складне речення (за схемами , що на дошці).
- Підсумок.
2. Вивчення нового матеріалу.
Використати попереджувальний метод навчання.
Учитель:
- Вам було завдання самостійно вивчити складне речення з різними видами зв’язку.На основі речень розкажіть : Пахощі зрілого хліба особливо відчутні вечорами , коли спадала спека, настояне на колосках повітря розтікалося селом, а гарячий вітер з рідного поля сповіщав , що пора косити. І навіть там , де не цвіте калина , де слово не вживається моє, всі знають: є на світі Україна.(С.Пушик)
(Висновок робить витель)
3. Закріплення.
- Біля дошки учень виконує синтаксичний розбір речення (послідовність розбору в учня на окремому аркуші): Я охоплюю обома руками березу, притуляючись вухом до неї, але вона мовчить, бо ще не розмерзся під корою сік. (М.Стельмах)
- Пояснювальний диктант. Написати, поставити знаки-2 група (слабкіші у навчанні учні); 1 група – плюс до попереднього завдання – знайти межі речень прстих у складному, зобразити речення схематично:
Сім смертних гріхів – це найтяжчі гріхи: заздрощі, жадібність, розпуста, ненажерливість, гордощі, лінощі, злість, яких не можна спокутувати, і за них людина мусить вічно каратися у загробному житті. У сучасній мові фразеологізм „ сім смертних гріхів” вживається на позначення якнайтяжчих злочинів , і це не єдиний крилатий вислів, де звучить число сім.
Словникова робота: „спокутувати” дібрати синоніми.(Відробити, простити)
- Творче завдання. 1 група – скласти речення із сурядним і підрядним зв’зками, де був фразеологізм, в якому є цифра сім. 2 група – скласти речення за поданими схемами (на дошці ) на тему: моральні якості людини.
4. Узагальнення й систематизація знань.
- Що ми сьогодні вивчили , які знання поглибили?
- Про що ішлося у реченнях , які використовувались?
5. Підсумок.
6. Домашнє завдання. Параграфи 13, 14, вправа 140 або виписати (скласти) 5 речень із сурядним і підрядним зв’язками, повторити не з дієприслівниками.