Тема уроку: Складні речення із сурядним і підрядним зв’язками.

Тема уроку: Складні речення із сурядним і підрядним зв’язками. 
Навчальна мета: Поглибити вивчений матеріал про складне речення , розширити знання про складне речення з сурядним і підрядним зв’язками. Повторити не з дієприкметниками.
Виховна мета: Поглиблювати , вдосконалювати моральні якості людини через нородно-традиційне світосприймання.
Розвиваюча мета: Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: індивідуальні картки, схеми..
                                                   План уроку.
Народознавча хвилинка. Із народного календаря.
  29 лютого – день Касяна. Він випадає один раз на чотири роки, тобто на високосний , вважається нещасливим днем. З цього приводу побутує легенда.
  Якось Касян та Микола йшли в церковних  справах , зодягрувши білі ризи . Дорогою вони зустріли
бабусю , що загрузла в багнюці.
Микола і каже:
-    Давай, Касяне, допоможемо старенькій.
-    Я не можу, - відповів попутник. – Мої ризи забрудняться...
  Миколай тим часом допоміг бабусі вибратись з болота, але при цьому замастив свою одіж . Йдуть обоє
мовчки , коли це їм назустріч вийшов Бог і питає:
-    Чого це в тебе , Миколо, брудні ризи?
-    Там , дорогою загрузла бабуся , - відповів,- то я рятував її.
-    А в тебе чому чисті? – звернувся до Касяна.
-    А я не побажав бруднити.
-    Гаразд, - відповів Бог, - якщо ти злегковажив святу заповідь – допомогти людям у біді , то пам’ятати тебе будуть раз на чотири роки , а Миколая за його добрий вчинок відзначатимуть двічі на рік!
  Справді-бо , Касянів день припадає тільки на високосний рік , то Миколая святкують щороку два рази- весною і взимку.
  Відтак вважається , що Касян спонукає на нестачу кормів і падіж худоби.
  Загалом образ Касяна , за народними уявленнями, не вельми привабливий . Не випадково ж на  похмуру людину казали: „Чого ти Касяном дивишся?” Він символізував надмірно сердитого і немилосердного чоловіка з довгими до колін бровами , віями та бородою , за якими нікого не бачить протягом трьох літ.
Четвертого року брови піднімаються , і зле тому , на кого він подивиться: на людей – їм горе , на скот – на нього падіж.
  Вважалося, що той , хто народився 29 лютого, буде нещасливим. „Касян оком глянув, - відгукувались про таких, - не буде з нього рожденного добра.”
  Люди в цей день намагались не вставати з ліжка до схід сонця і не виходили на вулицю, щоб „Касян не глянув своїм зором”, а також  не працювати , аби не розгнівати немилосердника.
  Якщо на Касянів день багато снігу , то буде велика повінь.

1.    Перевірка домашнього завдання.
-    Індивідуальні картки.( Попередній урок)
-    Синтаксичний розбір речення (з присудком = не + дієприкм.)
На лугах трава не кошена , у полях красуються жита.(П.Воронько)
-    Диктант з коментуванням (не з дієприкметниками).
Нестихаючий шум, несказані  слова, невипите молоко, ненамальована картина, нерозкриті обійми, нечуваний, не позичені, а власні; давно не бачені місця; не зжаті, а скошені; не побілені , а пофарбовані.
-    Перевірка домашньої вправи вибірково.
-    Зв’язна розповідь учня про складне речення (за схемами , що на дошці).
-    Підсумок.
2.    Вивчення нового матеріалу.
      Використати попереджувальний метод навчання.
     Учитель:
    - Вам було завдання самостійно вивчити складне речення з різними видами зв’язку.На основі речень розкажіть : Пахощі зрілого хліба особливо відчутні вечорами , коли спадала спека, настояне на колосках повітря розтікалося селом, а гарячий вітер з рідного поля сповіщав , що пора косити. І навіть там , де не цвіте калина , де слово не вживається моє, всі знають: є на світі Україна.(С.Пушик)
(Висновок робить витель)
3.    Закріплення.
- Біля дошки учень виконує синтаксичний розбір речення (послідовність розбору в учня на окремому аркуші): Я охоплюю обома руками березу, притуляючись вухом до неї, але вона мовчить, бо ще не розмерзся під корою сік. (М.Стельмах)
-    Пояснювальний диктант. Написати, поставити знаки-2 група (слабкіші у навчанні учні); 1 група – плюс до попереднього завдання – знайти межі речень прстих у складному, зобразити речення схематично:
Сім смертних гріхів – це найтяжчі гріхи: заздрощі, жадібність, розпуста, ненажерливість, гордощі, лінощі, злість, яких не можна спокутувати, і за них людина мусить вічно каратися у загробному житті. У сучасній мові фразеологізм „ сім смертних гріхів” вживається на позначення якнайтяжчих злочинів , і це не єдиний крилатий вислів, де звучить число сім.
Словникова робота: „спокутувати” дібрати синоніми.(Відробити, простити)
-  Творче завдання. 1 група – скласти речення із сурядним і підрядним зв’зками, де був фразеологізм, в якому є цифра сім. 2 група – скласти речення за поданими схемами (на дошці ) на тему: моральні  якості людини.
4.    Узагальнення й систематизація знань.
-    Що ми сьогодні вивчили , які знання поглибили?
-    Про що ішлося у реченнях , які використовувались?
5.    Підсумок.
6.    Домашнє завдання. Параграфи 13, 14, вправа 140 або виписати (скласти) 5 речень із сурядним і підрядним зв’язками, повторити не з дієприслівниками.