Тема уроку: Тире у безсполучниковому складному реченні.
Навчальна мета: Вивчити правила вживання тире у складних безсполучникових реченнях , повторити тире у простих реченнях.
Навчальна мета: Вивчити правила вживання тире у складних безсполучникових реченнях , повторити тире у простих реченнях.
Виховна мета: Поглиблювати цікавість до усної народної творчості як джерела мудрості . Виховувати потребність у навчанні.
Розвиваюча мета : Розвивати пізнавальні здібності.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: індивідуальні картки , словниково-орфоепічна таблиця.
План уроку .Розвиваюча мета : Розвивати пізнавальні здібності.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: індивідуальні картки , словниково-орфоепічна таблиця.
З народного календаря.
29 січня – Петра Вериги.
„На Петра Вериги – розбиваються криги”. За народим віруванням – це останній день зими . Існувало чимало прикмет: „Якщо напередодні Петра Вериги ніч місячна і на небі видно зірки , літо урожайне буде , а рік – щасливий . Якщо ніч понура , то й рік понурий: неврожай , пошесть на худобу. Як мороз у цей день , то літом – спека. Як уночі місяць обгородився хмарами , буде вітер. Гайвороння кряче у цей день на метелицю. На Петра Веригу не перуть.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Словниковий диктант .Повторення , займенник.
Ніхто , ніщо, ніякий, нічий , будь-хто, якомусь, будь-чому, будь у чому, хтозна-який, будь-чий,
будь з ким, декого, казна-що, який-небудь, дечиї, кимось, ні в чий, ні в що , нікотрий, ніким, ні з
ким, у нього, з ним.(Підсумок. Правила.)
- Індивідуальні картки .
- Зв’язна розповідь учнів (Двокрапка у безсполучниковому складному реченні).
- Синтаксичний розбір речення(дошка) : Неук має велику перевагу перед освіченою людиною:
він завжди задоволений собою (нар. тв.)
- Підсумок.
2. Актуалізація опорних знань.
Пояснити розділові знаки у реченнях: Добре ім’я – найкраще багатство.Найбільше багатство – здо ров’я. Брехати – не ціпом махати.(н. т.) .
Щастя – не слава, не гроші :
Все це минає.
Щастя- це друзі хороші ,
Шана людськая.(О.Підсуха .)
- Добривечір тобі, зелена діброво!
Переночуй хоч ніченьку мене молодого!
- Не переночую , бо славоньку чую
Переночуй хоч ніченьку мене молодого!
- Не переночую , бо славоньку чую
Я про твою , козаченьку, головку буйную.(н. р.)
(Підсумок)
3. Вивчення нового матеріалу.
- Спостереження над реченнями: Ластівки низько літають – дощ обіцяють.
Любиш кататись – люби й саночки возити.
Посієш вчасно – вродить рясно.
Раніше встанеш – більше діла зробиш.(н. тв.)
Стихла пісня – тихо стало над степом.(М.Стельмах)
Підніма підкову біля броду – бути щастю.(А.Малишко)
(- Чому у безсполучникових реченнях тире?)
- Робота з підручником : параграф 13 (с.107 -108).(Аналіз попередніх речень, запис їх).(Висновок)
4. Закріплення.
- Вправа 207.
- Пояснювальний диктант.
Подивлюсь на нивочку – пшеничка не жнеться, подивлюсь на нелюба – серце моє рветься.
Вік прожити – не дощову годину перестояти . Зима без снігу – літо без хліба.
Вовків бятися – в ліс не ходити.(н. тв.)
До мови доторкнешся – м’якше м’яких вона тобі здається.(П.Тичина)
- Послухайте речення, поясніть знаки.
Прислів’я і приказки- стислі крилаті вислови: в них сконцентровано життєйську мудрість і філософію народу.Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі сторони життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні взаємини, побут тощо.Люди кажуть: „Посієш вчасно – збереш рясно”. І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий господарський досвід народу.
- Гра-аукціон.Хто згадає більше прислів’їв і приказок з тире.
- Творча робота.
1 варіант – скласти речення за схемами (вправа 210 с.109)на тему:”Усна народна творчість”.
2 варіант – скласти твір-мініатюру „Прислів’я і приказки – життєва мудрість народу.”
Використайте слова: досвід, мудрість, філософія народу, освіченість, багатство, розмаїття, суспільні явища, родинні взаємини , сконцентровано, багатовіковий , загадки, прислів’я, приказки , дотепність.
4. Узагальнення й систематизація знань.
- Перерахуйте випадки вживання тире в безсполучниковому складному реченні.
- Чого нас вчать прислів’я, приказки?
5. Підсумок.
6. Домашнє завдання. Параграф 13, вправа 208 або 217, повт.особові закінчення дієслів.
(Підсумок)
3. Вивчення нового матеріалу.
- Спостереження над реченнями: Ластівки низько літають – дощ обіцяють.
Любиш кататись – люби й саночки возити.
Посієш вчасно – вродить рясно.
Раніше встанеш – більше діла зробиш.(н. тв.)
Стихла пісня – тихо стало над степом.(М.Стельмах)
Підніма підкову біля броду – бути щастю.(А.Малишко)
(- Чому у безсполучникових реченнях тире?)
- Робота з підручником : параграф 13 (с.107 -108).(Аналіз попередніх речень, запис їх).(Висновок)
4. Закріплення.
- Вправа 207.
- Пояснювальний диктант.
Подивлюсь на нивочку – пшеничка не жнеться, подивлюсь на нелюба – серце моє рветься.
Вік прожити – не дощову годину перестояти . Зима без снігу – літо без хліба.
Вовків бятися – в ліс не ходити.(н. тв.)
До мови доторкнешся – м’якше м’яких вона тобі здається.(П.Тичина)
- Послухайте речення, поясніть знаки.
Прислів’я і приказки- стислі крилаті вислови: в них сконцентровано життєйську мудрість і філософію народу.Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі сторони життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні взаємини, побут тощо.Люди кажуть: „Посієш вчасно – збереш рясно”. І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий господарський досвід народу.
- Гра-аукціон.Хто згадає більше прислів’їв і приказок з тире.
- Творча робота.
1 варіант – скласти речення за схемами (вправа 210 с.109)на тему:”Усна народна творчість”.
2 варіант – скласти твір-мініатюру „Прислів’я і приказки – життєва мудрість народу.”
Використайте слова: досвід, мудрість, філософія народу, освіченість, багатство, розмаїття, суспільні явища, родинні взаємини , сконцентровано, багатовіковий , загадки, прислів’я, приказки , дотепність.
4. Узагальнення й систематизація знань.
- Перерахуйте випадки вживання тире в безсполучниковому складному реченні.
- Чого нас вчать прислів’я, приказки?
5. Підсумок.
6. Домашнє завдання. Параграф 13, вправа 208 або 217, повт.особові закінчення дієслів.