Тема уроку: Кома і крапка з комою у безсполучниковому складному реченні.

Тема уроку: Кома і крапка з комою у безсполучниковому складному реченні .
Навчальна мета : Навчити учнів правильно вживати кому і крапку з комою у безсполучниковому складному реченні . Розширити знання учнів про безсполучникове складне речення.
Виховна мета : Пглиблювати цікавість до народних обрядів , зокрема до весілля. Донести духовність обряду . Поглиблювати любов до природи .         
Розвиваюча мета : Розвивати духовність.
Тип уроку : Урок вивчення нового матеріалу .
Обладнання : індивідуальні картки , орфоепічно-словникова таблиця .
                                         План уроку.
З народного календаря .
Голодна кутя або другий Свят-вечір – 18 січня .
Увесь цей день віруючі люди нічого не їдять – постують . Сідають вечеряти , коли вже засяє вечірня зоря .На вечерю подають пісні страви – смажена риба , вареники з капустою , гречані млинці на олії , кутя та узвар .
        По вечері діти проганяють кутю : вибігають з хати , паліччям б’ють знадвору в причілковий кут, промовлябчи :   Тікай кутя , із покуття ,
                                  А узвар іди на базар ,
                                  Паляниці лишайтесь на полиці ,
                                  А „дідух ”-  на   теплий дух ,
                                 Щоб покинути кожух .
       В цей день біля церкви святять воду . Глечики з водою квітчають безсмертником або сухими васильками –  „щоб Бог милував від злої напасті”. Господиня замішує рідке тісто на свяченій воді і малює хрести на всіх чотирьох стінах хати , в сінях , в коморі , в стайні  та інших господарських будівлях – „від не чистої сили”.
      Батько кропить всіх присутніх у хаті , промовляючи : „Дай Бог і на той рік діждатися”. Син пише крейдою хрести. В хаті хрести пишуть скрізь .Не кроплють лише свиней та курей .
      Кутю , яка залишилась після вечері , виносять курям – „ щоб добре плодились”.
   Вода , освячена в надвечір’я Богоявлення – „вечірня вода” – вважається святішою , ніж з Водохрещі

1.    Перевірка домашнього завдання .
1.Перевірка вправ 183 і 181.
2.Індивідуальні картки .
3.Словниковий диктант ( повторення)
Півкілометра , півзошита , півслова , півапельсина , пів’яблука , напіввідчинені , напівзруйнований, полусонний , пів-Європи , півогірка , напівнаповнений , пів-Києва , півстола , півкопи , пів’ящика , півострів , півхати , півстоліття , півосені , півзими , півручки , півчашки , пів’ялинки.
4.Зв’язна розповідь учня (безсполучникові речення , смислові ,інтонаційні зв’язки )
5.Підсумок.
    2. Актуалізація опорних  знань.
            Пояснити смислові та інтонаційні зв’язки у реченнях :
             Весілля справляли по-старосвітському . Дружки летіли верхи на конях по вулиці , на руках біліли хустки. Старшим боярином був з города парубок , свитник Василь . Хлопець гарний , русявий , чисто підголений ; чуб чепурний , вуси козацькі , очі веселенькі , як зірочки ; на виду рум’яний , моторний , звичайний ; жупан на ньому синій і китаєва юпка , поясом з  аглицької каламайки підперезаний , у тяжинових штанях , чоботи добрі , шкапові , з підковами.( Квітка-Основ’яненко )
   Проблемна ситуація.
    Чому у другому реченні кома , а в четвертому  - крапка з комою ?
3.Повідомлення теми , завдання уроку .
       4. Вивчення нового матеріалу .
            1.Робота з підручником . Параграф 11 , с.97-98.
            2.Пояснення учнями речень з попереднього етапу уроку (речення на дошці)
          Закріплення.
            3.Пояснювальний диктант .
           Подихав свіжий вітерець ; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом блищали на сонці.(М.Коцюбинський) Вечір спадає над степом , ластівки змигують у передзахіднім сонці .(О.Гончар) Глибока тиша стояла над горами ; нічні сумерки дрімали під темно-зеленими кронами смерек ; на густім чепірчастім листі папороті висіли краплі роси .(І. Франко) Місяць викочувався все вище й вище , осяяні дерева дивились на свої тіні , через Прут перекинувся срібний , як місяць , шлях  у таємничі плавні , завиті серпанком імли .(М. Коцюбинський)
            4.Вправа 186.
            5.Диктант з обгрунтуванням .
            Унеділю вранці молоду готували до шлюбу : брат розплітав і мастив медом косу ; дружки прикрашали її стрічками , монетами , вкладали часник ( як оберіг від напасті ) , одягали вінок і вельйон ( рід фати) , вбирали в найкращий одяг .Приходив молодий , ставав з нею  на рушник  (щоб життєва дорога була довга й гладенька ); просили батьків благословити їх . Батько знімав з божниці ікону Спаса , мати – Богородиці ; тричі хрестили шлюбну пару , приговорюючи : „Бог благословляє і я благословляю на щастя , на здоров’я, на довгі роки”. Обряд зустрічі молодих : батьки виходили  напроти них з хлібом і сіллю на рушнику ; мати , стоячи на порозі у вивернутому кожусі ( щоб посіви були густі , як вовна ) , обсипали молодих і челядь збіжжям , змішаним з горіхами ,цукерками , монетами , насінням (щоб багаті були) .
            6.Твір-мініатюра „Весілля” , вживаючи безсполучникові речення . Використайте слова: дружка,  боярин, свати, музики, весільне гільце, молода , заручени , оглядини , коровай , дівич-вечір , стати   на рушник , вінчання .
     5. Узагальнення і систематизація .
     6.Підсумок .
     7. Д/З : параграф 11 , вправа 190 або 191 , повторити складні слова .